Fifty Scents

Blommogram och världens jobbigaste reklamfilm

Två bra blommande dofter just nu, hörni. See by Chloé och Inflorescense från Byredo.

See by Chloé är som bekant Chloés yngre syster, vilket egentligen är en bra sammanfattning av märkets parfym. Och om man inte fattade den yngre målgruppen innan så gör man det sanningen efter att ha sett tidernas mest juvenila reklamfilm:

Personligen kan jag inte se den utan att mitt blodtryck når en ohälsosam nivå och jag fattar inte varför man vill ge sin egen parfym ett så dåligt rykte? Av reklamfilmen att döma så är unga tjejer fån och parfymen luktar DATE-parfym i bästa fall. Inte för att tjejerna bryr sig, de har ju uppenbarligen inget vett ändå. De leker sanning och konsekvens och alla killar älskar ju när en tjej “sjunger karaoke” in i en parfymflaska för dem.

Det är orättvist för See by Chloé är ändå lite mer än bara en billig, enkel och oraffinerad tonårsparfym vilket den av någon anledning verkar marknadsföras som.

De krispiga toppnoterna känns riktigt gröna, som första tuggan av ett Granny Smith-äpple. Sånt är jag själv svag för även om den lite mer personlighetslösa fruktcocktailen man får med på köpet lämnar mig ganska sval. Det är sött men inte för sött (vad än den här muppiga reklamfilmen försöker påstå), här finns inget av den där överväldigande mjukmedel-sötman uppblandat med vanilj som annars bukar höra “unga” parfymer till. Det här är 2013 års Marc Jacobs Daisy.
See by Chloé är krispig, grön och ren. Jag tänker mig vita knappt utslagna knoppar på en trädgren i vår, den typen av bilder. Jag tänker mig vita bomullsklänningar som strukits med stärkningsmedel. Jag kommer att tänka på låttiteln “Girls in their summer clothing“. Jag gillar den.

Och om See by Chloé är en ung, oskyldig promenad i den tidiga sommarsolen i vit bomullsskjorta och stråhatt så är Inflorescense en mer mogen blombukett med en blandning av vildvuxet och planterat. Någon har helt enkelt gått ut i trädgården en tidig morgon, svept kashmirsjalen om ryggen, och klippt olika blomster med trädgårdssaxen och satt dem i en enkel men dyr kristallvas. Rosor, förstås, och den alltid så närvarande jasminen. Men också gräddig, krämig magnolia och den lite, lite beska liljekonvaljen. Det här är en doft för en lite mer mogen palett, som sagt. Och funkar därför som ett bra komplement till den unga, storögda See by Chloé.

 

Inflorescense, 100 ml EdP kostar 1400 kr.
See by Chloé, 30 ml EdP kostar 469 kr.

Etiketter None

2 kommentarer till “Blommogram och världens jobbigaste reklamfilm”

  1. Nathalie
    on Apr 3rd, 2013
    @ 5:25 pm

    Superfånig reklam. Känns som en reklam som skulle kunna visas på Mtv (och inget direkt ont om Mtv, man vet vad man får när man tittar på den kanalen) och vara reklam för exempelvis tamponger (“be twisted”) eller typ,” tjejkaraoke” eller nåt tjejspel.
    Besvikelsen hade nog varit större om jag faktiskt gillat Chloé som märke väldigt mycket men du gör jag inte det. Hade ändå högre förväntningar på nåt sätt.

  2. Ulla-Marie
    on Apr 5th, 2013
    @ 10:10 am

    Men en så bra sågning av en reklamfilm att jag valde att kolla. Kanske till och med blir så nyfiken på hur icke-relevant den är att jag nog kommer att sniffa på doften vid tillfälle.

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen