Fifty Scents

“…det fanns inget som dög på marknaden….”

“Jag letade länge men kunde aldrig hitta en produkt som passade min hy”. Det måste vara skönhetsindustrins svar på modevärldens “Vi gör bara kläder vi själva skulle bära”.

Det är den allra vanligaste typen av storytelling hos nya märken. Att märket “skapades utifrån ett behov”. Att man letade och letade, man provade allt men ingenting dög. REN talar om att ena skaparens gravida fru fick utslag och allt möjligt av hudprodukterna som fanns att tillgå så man var helt enkelt tvungen att uppfinna någonting annat. Make Up Store och Smashbox pratar om att man började tillverka makeup för makeupartister som krävde någonting mer än det futtiga utbud som stod till buds. För ingenting fanns, som matchade behoven. Ingenting. Bobbi Brown säger detsamma.

Att man inte hittar någonting som duger i en marknad så stor som skönhetsindustrins är förstås fascinerande på ett plan. Och missförstå mig rätt, det finns säkert en uns av sanning i det hela också. När det finns för mycket att välja på blir det svårare att göra ett val. Och det är de senaste tio åren som teknologier och allt möjligt annat verkligen gjort dagens skönhetsprodukter till någonting helt annat än tidigare, i många av fallen.

Men det är samtidigt också någonting cyniskt över yttrandet och filosofin att “ingenting annat duger”. I en av de mest lukrativa och snabbast växande branscherna i världen, finns det alltså ingenting som funkar? Så pass att den ena efter den andra känner ett behov av att skapa någonting nytt. Ännu en ny, “revolutionerande formula”, ännu ett nytt koncept, ännu en ny linje. Ännu ett behov.
För om fler och fler märken skapas “utifrån ett behov” eller för att ingenting annat duger, hur kommer det sig att marknaden bara blir större och större? Borde den inte bli mindre och mindre, och bara de allra bästa märkena (de som duger) stanna kvar?

Etiketter None

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen