Fifty Scents

Det mest förlegade

Det var under stort hemlighetsmakeri man avslöjade att Diors nya herransikte är Robert Pattinson. Yngre framtoning, klassisk gentlemannastil blandat med lite rebell (Frank Sinatra-kostym, James Dean/Dylan i Beverly Hills 90210-ögonbryn etc). Javisst, varför inte. Man hoppas naturligtvis att Pattison skulle göra för Dior Homme vad Charlize Theron gjort för Dior J’Adore, nämligen föryngra kunden och öka försäljningen.

Så långt inga konstigheter naturligtvis.

Den svartvita, Led Zeppelin-ångande reklamfilmen regisseras av Romain Gavras vilket såklart också går helt i led med tanken om ett nyare, tuffare Dior. Mer streetsmart, mer cred, mer musikvideo och mindre stifft, franskt modehus. Det är inte heller särskilt svårbegripligt. Och Dior Homme är ingen gubbparfym direkt, tvärtom är det en behagligt manlig doft som tidigare marknadsförts med en uptight Jude Law i en pastish på streetsmart 60-talsfilm. Också i regi av om inte creddig regissör (nja) så i alla fall bloke-ig nämligen Guy Ritchie.

Det är däremot, för mig, något av en obegriplighet att man fortfarande i detta århundrade, fortfarande envisas med att påstå att det manligaste (mest “homme”) som finns är att…
a) åka bil jättesnabbt
b) ligga med tjejer
c) ligga med flera tjejer på en gång
d) festa
e) busa, sno saker, crasha ett bröllop, vara impulsiv

Detta ska alltså illustrera hur det är att verkligen leva livet till fullo, och hur man är som mest man. Jag blir sängliggande av trötthet när jag ser detta. Det känns stundtals som om just parfymreklamen är den allra stadigaste och mest gedigna utposten för de absolut mossigaste könsbilder som finns. Minns See by Chloé-parfymreklamen med fnittriga brudar som leker sanning och konsekvens till exempel. Också gjord i modern tid. Liksom kommande Trésor-reklamen där Penelope Cruz är någon slags firad skådespelerska, eller bara hyllad för sin skönhet, det är oklart, och hennes kärlek i filmen är manligast av allt – boxare. Hon vacker i vacker klänning, han boxare i svettiga kläder. En visar upp sig, den andra gör någonting. Så det är ingen ny grej detta, menar jag, utan göra även idag 2013. Män i kostym, kvinnor i svepande klänningar som går ut ur bild och ser sig om över axeln för att bekräfta att de blir sedda medan männen stirrar självsäkert in i kameran. Eller åker bil jättejättefort.

Visst är sex, förförelse och sensualism förknippat med parfym. Men hur kom mossiga genusbilder in i bilden?

Etiketter None

3 kommentarer till “Det mest förlegade”

  1. Nettan
    on Sep 2nd, 2013
    @ 5:04 pm

    Åh herregud så töntigt och förlegat ja… Suck.

  2. Julia Forsberg
    on Sep 2nd, 2013
    @ 9:38 pm

    Eftersom sex fortfarande säljer fortsätter parfymreklamerna vara totalt imbecilla. Tydligen anses parfym vara ett redskap i sporten att få ligga/få lägra. Samma motiv måste ligga bakom de oerhört ovetenskapliga “feromonparfymerna”. Jag skulle hellre se att man snodde SJs gamla och briljanta tema Den Inre Resan för framtida parfymreklamer. Parfym är ju oslagbart när det gäller vardagseskapism, i alla fall är det så för mig.

  3. AnnA
    on Oct 7th, 2013
    @ 4:31 pm

    Håller med dig, jättebra skrivet!

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen