Fifty Scents

Uppsats

revlon-ad-60s-1

Mitt namn är Lisa. Varför jag skriver till dig är för att jag skulle vilja höra dina tankar kring sminkets funktion och betydelse. Då jag fastnade för stycket där en tjej påstod att hon sminkar sig för sin egen skull blev jag väldigt fascinerad över hur otroligt falskt det egentligen var efter att du skrivit att om du  “i en värld utan andra människor, i en värld utan blickar – skulle man fortfarande sig på morgonen innan man går utanför dörren? Skulle man fortfarande lägga tusentals kronor på små färgburkar vars dyra innehåll får ens fransar att bli lite mörkare?”

Mina huvudfrågor är alltså: varför sminkar vi oss, dess funktion och betydelse. Ur allas synvinklar och perspektiv, men också vad just Du tror.

Hej Lisa!

Det är, tycker jag, bra att ställa sig frågan om varför man sminkar sig egentligen. Smink är ju en industri som bara är runt hundra år gammal. I alla fall som den ser ut idag med massproduktion och tillgänglighet för alla och så vidare. Då kan man ju fråga sig, eftersom det alltså är en modern industri som skapat ett behov (som datorer och mobiltelefoner) hur vårt förhållande till smink skulle sett ut om det inte fanns något som helst kommersiellt intresse i det? Skulle vi fortsatt sminka oss om det var gratis, eller om vi visste att det var farligt?

Nå.

Och på din fråga om varför jag, personligen, tror att vi sminkar oss så är mitt korta svar “För att det är någonting vi har lärt oss – kulturellt och socialt. Smink gör oss bekvämare i vårt utseende, och därmed självsäkrare vilket i sin tur bidrar till att vi mår lite, lite bättre”.

…och mitt lite längre svar såhär:
Att sminka sig ingår i vår kulturella och sociala värld. Med det menar jag att vi har kulturellt lärt oss att det är kvinnligt och vackert med vissa saker som röda läppar, långa fransar och jämn, fin hy. Det ser vi i reklam, på film och på tv. Att inte sminka sig är okvinnligt. Att vara osminkad gör att vi känner oss nakna. Här kan man till exempel blicka på “skvallertidningarna” som ibland kör vinjetten “Kändisar utan smink” och där de alltid konstaterar att kändisarna inte är lika snygga utan sitt smink.  Man kan tänka att en sådan artikel vill visa att alla kan bli snygga med smink (positivt), alla kan se ut som en filmstjärna (positivt) fast också att om man inte sminkar sig ser man inte ut som “sig själv” (negativt). Det är ju meningen att vi inte ska känna igen kändisarna på dessa bilder, då deras ansikten är helt nakna.

Det finns också en social lärdom: vi har lärt oss att snygga tjejer är framgångsrikare, de får bättre killar och får fördelar i jobbet och i största allmänhet. Snyggt är bra och att sminka sig gör att man blir snygg. Sminkar vi oss inte är vi konstiga och okvinnliga. Och inte lika snygga.

Till slut finns det också en kommersiell kraft: genom att signalera och lära ut att makeup gör oss snyggare, och samtidigt påpeka att skönhet gör oss lyckliga, så kan man sälja mer produkter. Här finns pengar att tjäna. Som sagt, makeupindustrin är ny. Den fanns inte för hundra år sedan. Vårt behov av makeup är alltså ett nytt, skapat behov.

Sedan finns också, slutligen, en lyxfaktor. Också den skapad förstås för att vi ska känna att smink är lyxigt och något vi unnar oss. Tänk på sloganen “Because you’re worth it”.

Men sedan är jag inte bara negativ eller skeptisk till makeup såklart, jag är liksom du väldigt intresserad av smink. Jag tycker inte att det är enbart negativt att förmedla att makeup kan göra en person snyggare. Det finns något demokratiskt i det (alla har tillgång till smink, alla kan alltså potentiellt bli snyggare). Det är också vedertaget att om man känner sig snyggare så blir man ju också tryggare, självsäkrare och lyckligare. KTF har till exempel ett välgörenhetsprojekt som heter Look better, feel better. De besöker cancersjuka patienter som förlorat håret och tappat vikt och allt annat som händer när man får cancer. Makeupartister besöker patienter och visar dem hur de kan sminka sig så att de får tillbaka lite ögonbryn och hur de kan känna sig lite kvinnliga igen när de förlorat hår och kanske också bröst och annat som definierar kvinnlighet och ens egen kropp. Så makeup kan absolut ha en positiv effekt, till och med stärkande och livsgivande!

Etiketter None

2 kommentarer till “Uppsats”

  1. Lovisa
    on May 9th, 2014
    @ 12:58 pm

    Hej Caroline!

    Vill bara säga att du är den bästa skönhetsjournalisten jag vet (+ du skriver väldigt bra i övrigt också).

    Trevlig helg, Lovisa

  2. Benjamin Liljeblad
    on May 14th, 2014
    @ 1:07 pm

    Look good… feel better är inte arrangerat av Loreal utan av KTF i Sverige och KTFs motsvarighet internationellt. Loreal är en av sponnsorerna, Kanebo är en annan…

    Taget från deras hemsida:

    Om Look Good … Feel Better

    Look Good… Feel Better är ett humanitärt program, som startades i USA 1989 och som nu finns i ett 20-tal länder runt om i världen. I Sverige startade programmet våren 2003.

    Bakom programmet i Sverige står KTF, Kemisk Tekniska Leverantörförbundet och ledande kosmetikföretag. Tack vare dessa företag kan Look Good… Feel Better erbjuda kvinnor, som behandlas för cancer, kostnadsfria kurser om hudvård och makeup. Makeupkonsulenter ger professionell rådgivning och hjälper till att förebygga eller eliminera utseenderelaterade problem, som kan uppstå under behandlingen mot cancer.

    Under kursen används ett brett sortiment av hudvårds- och makeupprodukter, skänkta av ledande kosmetikmärken i Sverige. Produkterna får sedan tas med hem för fortsatt användning.

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen