Fifty Scents

Kändisparfymens återkomst

Pharrell-Williams-Comme-des-Garcons-Parfum-GIRL-02Med tanke på hur många så kallade kändisparfymer som lanseras varje år och hur få av dem som är intressanta kanske man inte kan förebrå mig för att jag inte hade koll på att Pharrell Williams också släppt en parfym i eget namn. Eller i alla fall i Comme des Garçons namn.
Jag lyssnar ju själv hellre på halvgammal musik än ny, i regel, och är därför inte jättebekant med herr Williams låtar. Förutom Happy då, den måste man levt under en gigantisk sten för att missa. Så än en gång kunde man kanske inte förebrå mig för att jag inte hade koll på Pharells parfymsläpp.
Och det var ju synd att jag inte hade det. För detta, mina vänner, är den intressantaste kändislanseringen sedan Richard E Grant släppte Jack. Ja, jag säger det igen: den intressantaste kändislanseringen sedan…jag vet inte.

Pharells dito heter Girl men är totalt unisex. Ryktet säger att han kände sig manad att samarbeta med CdG efter att ha luktat på deras Wonderwood och där kan jag inte förebrå honom. CdG är i stort sett alltid intressanta även om just Wonderwood hamnar bland deras minst avantgarde dofter. Här är Girl i så fall dels lika kommersiell (läs: lättillgänglig) men också faktiskt mer komplex. Den är, precis som inspirationskällan, väldigt mjuk och träig men på ett lite tystare vis. Jag skulle kanske sammanfatta den mer som sockervadd och lavendel i en god, men inte alls barnslig, blandning. Den är absolut söt men inte sliskig på något sätt, vilket annars är ett ständigt återkommande ord vad gäller kändisparfymer. Men så samarbetar de flesta inte med CdG heller. Tanken på tuggummi återkommer också när jag doftar på Girl men lavendeln och en liten uppvispad, lättsockrad klick iris gör att det aldrig är något som tar över utan det kvarstående intrycket är en mjuk, halvsöt blandning glädje och coolness i ett. Med lavendel på toppen.

Sammanfattningsvis: För att vara en kändisdoft är Girl riktigt, riktigt bra. För att vara en CdG-doft också, skulle jag säga, och det är ett högt betyg. Sedan är flaskan tossig på gränsen till otäck men det har nog att göra med att jag tycker att den påminner om de där Lasse Åberg-glasen folk envisades med att ha som en skojig grej på 90-talet.

Kostar 1100 på Cow men finns också i en praktisk 10 ml-förpackning för 250 kr.

Etiketter None

En kommentar till “Kändisparfymens återkomst”

  1. Camilla
    on Oct 6th, 2014
    @ 4:52 pm

    Hej. Jag är rätt obevandrad och inte särskilt äventyrlig då det kommer till smink. Skulle dock gärna vilja hitta ett läppstift(?) som gör att läpparna är röda men det ska knappt synas att det är pga läppstift. Dvs, jag vill inte att effekten ska vara sådär supermäktig, utan snarare mer “transparent”, eftersom jag känner mig rätt så obekväm när det blir så. Vart ska jag leta? Är det ens läppstift jag söker? Bör även tillägga att jag inte gillar glansigt, matt ska det va här.
    Såå tacksam för svar

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen