Fifty Scents

Mikrotrenden och det kulturella kapitalet

Lange for Jacobs
Trenden är liten och säkert flyktig men ändå tydlig: äldre kvinnor som posterflickor för mode och skönhet.
När Joan Didion visade upp solglasögonen i Celines namn exploderade Instagram. Joni Mitchell gör reklam för Saint Laurent och Iris Apfel för Kate Spade.
I skönhetsvärlden (som ofta speglar modevärlden) syns samma lilla mikrotrend; Helen Mirren gör reklam för L’Oréal (som iofs alltid varit generösa med 40+-modeller), Charlotte Rampling fotas för NARS och Jessica Lange för Marc Jacobs.

Gemensamt för dessa, förutom att alla är över 60 år (Iris Apfel är 93) är, tycker jag, att bilderna av dem är mindre kommersiella än de vi är vana vid och mer konstnärliga. Detta är som tydligast i skönhetsannonserna, eftersom modebilder har mer svängrum och oftast porträtterar en hel image snarare än en skönhetslook.
Skönhetsbilderna visar snarare än poserad, iscensatt och – igen – konstnärlig bild av objektet. De visar upp en bild av objektet självt snarare än en bild av märket. Ta Langes bilder för Jacobs ovan till exempel, fotade som en stillbildsserie ur en film. Jessica Lange är ju, som bekant, skådespelerska så detta blir som en förlängd och betonande bild av vem hon är, hon blir inte bara ett ansikte, som en modells.
Självklart vill skönhetsmärkena åt inte bara personens ansikte, som med en modell, utan också dennes hela kulturella kapital.
Det här är en stor skillnad mellan bilderna av de äldre modellerna (=personligheter, kulturellt kapital) och de yngre (=vackert ansikte, ingen kulturellt kapital).
Någonstans kan jag tycka att det är cyniskt och lite skevt att den äldre kvinnan måste porträtteras som en person medan den yngre är ett ansikte. Den yngre har naturligtvis inte hunnit skapa sig en slags tyngd ännu, detta är förståeligt, men de manér med vilka man fotar en yngre modell på och de man använt för dessa 60-plussare ger ändå mig lite att tänka på…

Etiketter None

2 kommentarer till “Mikrotrenden och det kulturella kapitalet”

  1. Nathalie Nieve Merino
    on Mar 29th, 2015
    @ 8:08 pm

    Tycker det är intressant och öppnar (förhoppningsvis) upp för en större bredd av människor som frontar kampanjer och visar mode. Hoppas!
    Vill också passa på att säga att jag häromdagarna bläddrade igenom hela ditt arkiv under kategorin “doft”. Du skriver så bra, lärorikt och intressant Caroline. Och personligt! Alltid lika kul när jag kikar in här och ser att du postat ett nytt inlägg. Hoppas på mer recensioner om parfym nu under våren! Kram

  2. Ulla-Marie
    on Mar 30th, 2015
    @ 1:14 pm

    44-åringar uppskattar och finner viss tröst i trenden oavsett, men “köper funderingarna”.

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen