Fifty Scents

Skönhet ovan och under

15_coupfoudre_cmjn
Nu har jag två frågor. Eller snarare två konstateranden.

1. Vad har hänt med NKs underklädesavdelning? Plötsligt är den dubbelt så stor som innan, värdig och med respektfulla omklädningsrum. Personalen är tack och lov densamma, bland de trevligaste och kunnigaste i Stockholm. Utan tvekan. En blick på min byst och ett måttband runt torson senare har underklädesexperten Kicki hittat den mest perfekta bh:n jag äger för tillfället.
Och äntligen kommer märkena fram lite tydligare också, vilket är härligt för åtminstone jag kan ibland vara något märkesfixerad vid underklädesköp. Jag vet vilka märken som brukar sitta bra och vilka jag gillar. Stella McCartney, till exempel. Och nu är hon tydligt markerad på avdelningen. Bra, det tackar vi för. Och Chantelle som lyckas förse oss med generösare storlekar med alternativ som inte känns tråkiga, tvärtom. Eller Chantal Thomass som visserligen kan ha bh:ar som är aningen komplicerade att bära (snörningar, detaljer som sticker ut osv) men som också kan vara oerhört vackra. Men att Mademoiselle Thomass har Ellen von Unwerth som husfotograf gör att jag såklart applåderar att hon finns på NK och kör kampanjbilder som den här härliga bilder som det är skön, glad action i till skillnad från många andra mycket sensuellt, stillasittande underklädesbilder som är det vanliga.

2. Vad har underkläder med skönhet att göra?
Det finns ändå en länk, det tycker jag. För det första, på ett mer övergripande plan, så har underkläder med välbefinnande att göra, precis som skönhetsprodukter. Det har också med en formande av kvinnan att göra, underkläder kan framhäva och definiera kurvor. Underkläder är också besläktat med mode som givetvis också har en länk till skönhetsvärlden.
Sedan tror jag också att underkläder fortfarande njuter av att ha en ställning som något av en lyxvara, precis som “lyxiga krämer” (ett uttryck jag hatar eftersom det ofta syftar till att en produkt är enbart dyr) och “lyxig parfym”. Det finns såklart “basunderkläder”, som oansenliga, funktionella och bekväma trosor i tålig bomull, precis som det finns enkla och fungerande dagcremer eller liknande om man ska motsvara på skönhetssidan. Men sedan finns ju lyxelementet, där där med att unna sig. Eftersom det allt som oftast bara är en person som ser och är medveten om kläderna man har under kläderna. Så det blir liksom en lyx för mig att veta och känna att jag har en dyr, vacker bh på mig idag. Vilket är en känsla som inte ska underskattas eller bagatelliseras, det är en riktig och äkta känsla, naturligtvis, som finns och upplevs.

Och med det vill jag tipsa om att NK har en bh-kampanj som börjar nu på onsdag 21/10 och håller på till 3/11. Köper man två bh får den här bonusen:

Nk

Etiketter None

En kommentar till “Skönhet ovan och under”

  1. Sigrid
    on Oct 28th, 2015
    @ 7:20 pm

    Jag brukade verkligen gilla NK’s underklädesavdelning, men efter det dåliga bemötandet jag fick häromåret när jag skulle inom och köpa en BH på väg hem från sommarjobbet (enda gången jag inte varit välklädd) har jag inte viljat gå dit igen. Någon hjälp med måtten gick inte att få, och när bh’n jag letat upp inte fanns i någon storlek som satt bra gick det inte att få några förslag på någon annan hudfärgad bh som kunde finnas i en lämplig storlek. Känns otroligt kasst att de verkade döma mig på hur jag var klädd, men med tanke på att jag fått bra bemötande de andra gångerna ser jag ingen annan förklaring.

    På punkt 2 håller jag med till fullo. Bra underkläder gör att allt känns bekvämare och sitter snyggare.

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen