Fifty Scents

Hälsningar från LA

MilkyJelly_Campaign_Dry_03_copy.0
Det är svårt att hitta ett hippare hudvårdsmärke är Glossier. Trots att det uttalas på töntigast möjliga vis som om märket vore franskt (glossy-yay).
Det hela härrör från bloggen Into the Gloss som hade en fantastisk idé: intervjua sköna människor, känt folk och skönhetsgurus om deras favoriter och liksom vaska fram det som verkligen funkar. Att grundaren Emily Weiss ser ut som någon man vill bli bästis med omedelbart (cool och härlig) hjälpte förstås till. Att få kändisarna att öppna sig och sina badrumsskåp, inte minst. Dessutom tar hon schyssta bilder.
Glossier är skönhetsmärket hon grundat och som hon marknadsför enbart via blogg och Instagram. Bara det gör ju att hippfaktorn stiger.
Det jag gillar med Glossier är två saker: lekfullheten och filosofin om att hudvård kommer före makeup. Faktum är att makeup är heeelt valfritt. Optional.
Lekfullheten manifesteras i copyn (blogginspirerat tilltal, avslappnat, duande och viande) och i marknadsföringen. När man beställer produkterna får man till exempel med ett ark klistermärken man kan sätta på de annars så smärtsamt stilrena produkterna. Eller på något annat. Man får en härlig hälsning på lådan och ett glatt hurra-email när produkterna är på väg.
Produkterna i sig är kanske inte så mycket att orda om. Bästsäljaren Balm Dotcom är inte mycket mer än ett behagligt vaselin. Inget fel med det, nödvändigtvis. Elizabeth Ardens Eight Hour Cream är också vaselin och nog är det roligare med en vaselintub som doftar rosor än en gul burk vaselin som doftar i stort sett ingenting.
Man säljer annars olika set som Phase 1. Produkterna byts ut lite, lite grann men är i övrigt desamma: Milk Jelly Cleanser (behaglig, gelform men hyfsat ineffektiv mot makeup), Priming Moisturizer (en fuktcreme som går mot det feta slaget, som på vissa ger en fin finish medan andra upplever att de ser oljiga ut. Jag tillhör den första kategorin), Perfecting Skin Tint (en fjärilslätt foundation som inte är en foundation utan en lätt, lätt färgad vätska som är tänkt att användas i kombination med Priming Moisturizer för ultimat glow. Jag gillar den, men det är ingenting för den som söker täckning) och Balm Dotcom.
Succén är ett supersuperfaktum och även om produkterna är tillgängliga i stort sett bara online är de så efterfrågade att de stundtals tar slut. Bonus: bra grej på hemsidan är att man får hjälp med att välja färg på Perfecting Skin Tint. Jag brukar alltid, på ren automatik, välja ljusast möjliga nyans. Men fick här redan på att jag ska ha Medium. och döm om min förvåning när den passar min hudton helt perfekt. Glossier skulle mycket väl kunna vara framtiden.

glossier1

Etiketter None

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen