Fifty Scents

Explosion


Att H&M hårdsatsat på en ny skönhetslinje är gamla nyheter. Billiga produkter i stort utbud, många nyanser (varav fler supertrendiga) och enkla förpackningar. Ett koncept som inte är svårbegripligt på något sätt alls, helt i linje med H&M överlag.
Att de nu också kommer med en serie med eko-skönhet, alltså ekologiska produkter för hur och hår, känns också logiskt. H&M Conscious är ett sätt att påpeka att H&M tänker i hållbarhetstermer på sina håll. Serien består av saker som torrschampo, handcreme i superfin metalltub som en gammaldags tandkräm och handtvål i snygga, svarta plastflaskor med pump. Imponerande snygga förpackningar överlag faktiskt.

Nu kommer också Monki med sitt bidrag – flashiga färger, mycket glitter, sköna förpackningar med crazy namn. Jag testar den penntjocka eyelinern och två dagar senare syns fortfarande en mörk linje på handen, trots idel tvättförsök. Men, tänker jag, det kanske ska vara så? Kanske är tänkt som en skön sminkgrej att ha med sig på någon tuff musikfestival där justeringar, touch-ups och finlir är svårt och ett tjockt, svart streck kring ögat är att föredra. Man kan ju ganska lätt konstatera att det är en något yngre konsument som man riktar sig till här, en som dessutom inte räds glitter och starka färger på läpp och ögonlock.

Jag kan ändå inte låta bli att undra om marknaden är stor nog för alla dessa kollektioner. Visst finns det en skillnad i nisch och attityd mellan till exempel Lindex egna sminkprodukter och Monkis. Och visst är priserna tillåtande nog för chansningar och mer tillfälliga trendfärger men jag tror den genomsnittliga svenska makeup-kunden ändå är något konservativ. Inte att man är sina favoritmärken trogen nödvändigtvis men konservativ i färger och produkter. Chansningar gör man mer vad gäller läppstift och nagellack, snarare än ögonskuggor och foundations. Och kanske tillhör jag en annan generation men jag har så svårt att slänga en produkt jag inte använt upp. Och det tar en himla tid för mig att använda upp, säg, ett cremerouge eller ett puder.
Därför blir ju nischningen viktigare, om man ska försöka övertala kunden om att köpa ännu ett läppstift. Och priserna då, och där ligger ju H&M och Monki bra till. Men jag vet inte, det ska bli spännande och se vilka som överlever i det långa loppet.

Etiketter None

3 kommentarer till “Explosion”

  1. Lovisa
    on Mar 19th, 2016
    @ 12:29 pm

    H&M äger ju monki så jag tänker att det kan vara lite av en konkurrensgrej?!
    Det finns ju inte riktigt någon som utmanar på H&Ms nivå, så de måste väl skapa sin egen konkurrens.

  2. Ulla-Marie
    on Mar 23rd, 2016
    @ 4:10 pm

    Men you … eller they dårå, had me at “senare syns fortfarande en mörk linje på handen”!

  3. klara
    on Mar 25th, 2016
    @ 1:13 am

    hej!! skulle gärna vilja se ett inlägg om milk makeup. bara lyckad marknadsföring eller kul och nåt att ha på riktigt?

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen