Fifty Scents

Frågelådan: strategi

aqua

Jag har nästan hela mitt (33-åriga!) liv kört på enklare, billigare dofter. Dels för att det är sådana jag fallit för, dels för att jag liksom aldrig orkat förstå vad jag gillar tillräckligt mycket för att hitta den där (eller de där) dofterna jag vill investera i. Men ökat intresse + ökad ålder = börjar känna att jag nog vill (och kanske borde?) ta mig i kragen och gå längre än till närmsta Body Shop. Eller, vad tycker du? Är det värt att gå från “kedjornas” dofter till “märkenas” (med tiden och pengarna det innebär)? Och i sådana fall, hur ska jag tänka när jag tar steget? Några rekommendationer? Gärna både i form av strategi och parfymnamn!
Är det värt det?

Det är nästan en filosofisk fråga. Nej, det är inte värt det om man är nöjd med de dofter man har. Och en “märkesparfym” är ju inte nödvändigtvis alltid bättre än en kedjas parfymer. Lush har till exempel fantastiska dofter. Men ofta kan en genomtänkt parfym från ett parfymhus vara mer komplex, alltså ha fler doftnoter, och det är nog det du också syftar på när du refererar till ålder, att du kanske nått en ålder då du är redo att utmana näsan mer. Vill du göra det – ja, då är det värt att ge sig in i den större doftdjungeln.

Jag skulle säga att som strategi kan du börja undersöka de stora märkenas yngre, mer lättburna kollektioner. Chanel har till exempel flera Chanel Chance och Dior har Miss Dior-flaskorna. Nu tror jag inte att just de är något för dig (de är visserligen blommiga men med touch av damigt). Prova till exempel See by Chloé, den är blommig och fräsch (finns i flera utföranden men prova originalet först) eller Marc Jacobs Daisy Eau so Fresh (finns också i flera versioner, kör på originalet).
Tanken hos dessa utgåvor och kollektioner är precis densamma som hos underlinjerna till vissa klädmärken. Som att Chloé är exklusivare kläder för den mogna, dyrare plånboken medan See by Chloé mer streetwear för den yngre kunden med mindre disponibel inkomst. Samma med parfymerna: Chloé-parfymen är damig medan See by Chloé är lätt och fräsch. De yngre kollektionerna är till för att vara lite av en inkörsport.

I ditt mail som jag kortat lite nämner du att du gillat The Body Shop White Musk Smokey Rose, Italian Fig, Shea och Honeymania, Lush Kerbside Violet och Burberry London Woman. De noter du identifierat att du gillar är mer doftfamiljer än noter (blommigt, träigt) vilket dels öppnar upp dina möjligheter men också gör det lite svårare att vägleda. Jag tänker mig att du borde dofta på Guerlains Aqua Allegoria-serie, en kollektion med lättare dofter baserade på växter, blommor, örter och natur. Nu har flera av dem citrus i sig men oftast är det bara som en toppnot (den försvinner alltså) eller för att ge lite söt fräschör. Någonting säger mig att du kan hitta en favorit där.

Etiketter None

2 kommentarer till “Frågelådan: strategi”

  1. Hanna
    on Jun 4th, 2016
    @ 2:22 pm

    Hej fifty, hur mår du? Du är den bästa skönhetsskribenten! I alla fall. Har pengar över och vill investera i en ny parfym, behöver tips. Jag är 25 år gammal, ska tillbringa sommaren vid havet och till hösten plugga kulturvetarlinjen. Jag älskar doften av sand, salt, vassen i blåsten. Också doften av blommor, tex lavendel och viol. Och tobak! Tidigare har jag använt chloe love (gillar det pudriga i den) och paul smith rose (för “söt”) Jag vill ha något mustigare, saltare! Hjälp mottages tacksamt!

  2. Lisa
    on Jun 22nd, 2016
    @ 9:11 am

    Tack för läsningen… alltid roligt att läsa dina perspektiv på parfymer.

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen