Fifty Scents

En kort text om Chanel Boy

boy
Boy är ett underbart namn på en parfym, tycker jag. I Chanels fall hänvisar det till Arthur “Boy” Capel som sägs varit Cocos stora kärlek. Och Chanel är ju också ett märke som rider oerhört på sin storytelling, liksom Dior. Letar fram gamla symboler, anekdoter och andra hågkomster i tid och otid för att fortsätta befästa märkets plats i historien.

Inget fel i det, tycker jag. Även om det går rundgång ibland. Just Boy (alltså Arthur) har tidigare fått ett läppstift uppkallat efter sig och en handväska.

Tidigare, egentligen alldeles nyss, släppte man Chanel No. 5 L’Eau. Den tycker jag mycket om, och även om man verkligem verkligen poängterar (från Chanels sida) att det inte är en cologne så tycker jag att det är precis vad det är. Och en vacker sådan, om än flyktig och tunn. Men jag gillar den skarpt. Frisk citrus, härligt stärkta kragar och en bra dag för tennis på en felfri plan med utsikt över Rivieran.
Det viktiga här är att det är en klar unisexdoft. Därav cologne-tankarna. Och kanske också därför vill man inte kalla den “cologne” eftersom det skulle maskulinisera doften.

Detsamma gäller Boy. Namnet till trots så kallar man den unisex (och jag håller med). En grön doft, torr som en barrskog med mycket mossbetäckta stenar och berg. Konnässörerna skulle kanske hävda att det ligger lite fougère här och lurar och jag skulle inte invända.

Men kejsarens nya kläder-elementet är detta: Den doftar precis som Brut. Vännen Andreas, som skriver doft för Bon, gjorde det ultimata testet med Boy på ena handen och Brut på den andra och vi kunde inte avgöra vilken som var vilken. Kanske att Boy är lite snällare, kanske att Brut är något torrare och dovare men det är ingenting vi skulle kunna ta gift på.

brut_original_100_ml_small

Nu gillar jag såklart Brut, en klassiker från 60-talet som verkligen doftar ärtgrönt. Tror jag skrivit någon gång att Arnold Schwarzenegger använder den. Vad den nu säger. Maskulin, med andra ord, i den gröna genren.
Brut är dessutom en oerhört billig parfym, har alltid varit en “drugstore”-fynd. Också kul. Att den nu finns i en betydligt dyrare flaska. Inte nödvändigtvis snyggare, men elegantare.

Etiketter None

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen