Fifty Scents

#TFW man känner sig svingammal

Gucci vill vara down with the kids och har därför bestämt sig för att rikta sin senaste klockkampanj till de unga och gatusmarta. Millennials om man så vill.
Hur? Men en billigare linje? En kollektion där klockorna kostar under tio tusen kronor?

Nej, genom att använda sig av coola memes på Instagram.

Ja, precis. Memes.

I kampanjen #TFWGucci (TWF = That Feeling When) har man samarbetat med “meme-kreatörer” (!) för att “ge sina personliga och excentriska präglar på Guccis klassiska designer“.

Inte helt säker på vad som menas men att man alltså med #TFWGucci (“That Feeling When”) låtit meme-kreatörer från hela världen skapat memes med Gucciklockor, så mycket vet vi.

“Kreatörerna som är en del av detta nya initiativ inkluderar LA-baserade konstnären Amanda Charchian, känd för sitt fängslande och sensuella bildspråk och Olaf Breuning, Zürichfödda New York-bon, känd för sitt lekfulla arbete”, står det i pressmeddelandet jag först totalignorerade, sedan tänkte på och himlade med ögonen. Nu har jag öppnat det igen.

Memes är roliga och det finns exempel på bra, behjärtansvärda och oerhört kreativa samarbeten mellan kreatör/konstnär och lyxmärke där märket går in med pengarna och konstnären lånar ut sin cred men också få en area att skapa något som det kanske tidigare inte funnits pengar till.
Parfymreklamfilmer till exempel.

Det här är inte ett sådant samarbete. Det här är svinlöjligt. Det här är när H&M gjorde punkkläder, någon gång på 00-talet, komplett med hål, nitar och säkerhetsnålar.

Här finns förstås en dimension av att dagens nya kändisar är influencers, alltså det är inte en kändis som får oss att köpa en Gucci-klocka längre, det är en influencer på sociala media. Men här finns också ett gap – mellan att köpa in sig och att anamma. Att vara och att låtsas vara.
Alltså, memes är demokratiskt, det är billigt och kräver knappast en budget. Vad kostar ett Evil Kermit-meme? Det är väl en del av meme-charmen? Att det är en keff bild men bygger på ett smart sammanhang?
Det här är att plötsligt krascha festen.

Etiketter None

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen