Fifty Scents

Innanför boxen

Jag skriver ju en skönhetstext i Icon varje nummer. Man kan kalla det krönika kanske men jag föredrar analys. Jag skriver om företeelser jag tycker är intressanta som när en knippe skönhetsföretag plötsligt börjar använda extremsportare för att testa sina produkter (vad betyder det?) eller vad det tyder på när flera märken använder ordet “instagram” i sin marknadsföring.
Nästa nummer kommer i mars, en sak jag funderar på att skriva om är den uppsjö av boxar man kan abonnera på. “Utvalda” produkter, nischade boxar, teman, kategorier…Det finns för män, vegansk makeup, parfymsamples, hudvård, spa…och min fråga till er är om ni har erfarenhet av något sådant abonnemang? Om konceptet lockar och i så fall varför eller varför inte?

Kanske inte ska delge er mina funderingar just här och nu (det ska väl bli en text i Icon först om inte annat) men jag tycker nog att det finns någonting där att ta fasta på. Dels i kurerandet av boxar, vilket på något sätt ligger i tiden. Tanken på det nischade och personliga. Men hur personliga är de egentligen?
Vi vill vara egna, har hört att parfym är en personlig accessoar som vi bör välja utifrån vårt alldeles egna mood. Och det kan jag väl skriva under på. Likaså makeup. Hudvård däremot, blir ju mer av en “trial and error”. Att testa en kräm för att den råkar falla ned i knät på en (eller genom brevlådan i det här fallet).
Är det för den bekväma konsumenten snarare än den nyfikna? Och hur mycket är man okej med att vara mottagare av företagens prover? För det är ju det man får: prover. Tänkta att hitta sin kund. Eller känns det mer som att man får någonting gratis från företaget, utan obligationer?

Etiketter None

7 kommentarer till “Innanför boxen”

  1. Cecilia
    on Dec 30th, 2018
    @ 6:46 pm

    Rätt sugen på att testa Sniphs månadsprenumeration. Har köpt några prover därifrån och blivit glatt överraskad. Är intresserad av parfymer som inte hittas i “vanliga” butiker, så tror att det skulle vara ett enkelt sätt att få koll. Samtidigt känns det slösigt och stick i stäv med att konsumera mindre.

  2. den pyttelilla gudinnan
    on Dec 30th, 2018
    @ 8:02 pm

    Jag har så länge jag känt till boxkonceptet förbryllats över vem som vill ha det och varför. Själv känner jag motsatsen till lockelse. För det första vill jag inte lägga pengar på produkter innan jag vet vad de är och att jag vill ha dem. För det andra har jag sannolikt för specifik smak för att uppskatta majoriteten av det man får. Och för det tredje låter det överväldigande och jobbigt att få hem massa slumpmässiga produkter stup i kvarten, både av miljöskäl, platsbrist och för att jag inte tror att jag skulle hinna använda allt. Jag är tämligen säker på att jag skulle spendera mer pengar och ändå bli mindre nöjd om jag prenumererade på någon box. I och med att ingen av boxarna jag sett verkar passa min smak, blir det väldigt tydligt hur opersonligt det är. Det är lite som när en bekant eller besvikelse till släkting halvhjärtat ger en julklapp bara för att, och man låtsas bli glad fast man vet att man antagligen lär slänga den veckan därpå. Fast boxen måste man betala för. Jag tycker dock att det är roligt att leta fram och efterforska produkter på egen hand och vet att jag gör det bättre själv än någon annan kan, så jag är uppenbarligen motsatsen till målgruppen för hela konceptet med boxabonnemang.

  3. karen
    on Dec 30th, 2018
    @ 9:27 pm

    Håller helt med Den pyttelilla gudinnan. Om det fanns en låda där man helt kunde välja eller rent av hoppa över för att just det utskicket för att det saknade något tilltalande kanske jag skulle fundera på det (det kanske finns, är inte så insatt). Tänker också att det bidrar till att man vill ha fler produkter istället för att använda upp det man har och ja, där kommer klimatångesten in igen. Klarar mig rätt bra på de få prover jag får från Skincity när jag handlar. Har dock inte gjort att jag handlat något av det jag prövat men så har jag också rosacea och känslig hy och provar inte vad som helst. Känner också att lådorna är opersonliga eftersom jag inte exakt kan få det jag vill ha och då är det inte värt det för mig.

  4. Johanna
    on Dec 31st, 2018
    @ 2:50 pm

    Spontant tänker jag att det är själva överraskningen man köper? ”Åh, vad kommer det i den här månadens box?” Vorfreude liksom – att det är snarare känslan innan man öppnar som man betalar för, än själva produkterna. Men vad vet jag, skulle heller aldrig prenumera på något sådant.

  5. Karin
    on Jan 3rd, 2019
    @ 6:38 pm

    Jag skulle inte heller köpa något utan att innan veta vad jag får. Oavsett skönhetsprodukt är det alldeles för personligt för att kunna passa alla prenumeranter, så med största sannolikhet kommer flera produkter inte passa. Gällande hudvård så är de prover man får dessutom alldeles för små för att man ska kunna testa tillräckligt länge för att avgöra om det är en produkt som passar ens hy eller inte.

    Då tror jag snarare på Beauty Pie’s koncept. Där du själv köper dina produkter, men genom abonnemanget får motivationen att faktiskt göra det och på så sätt få hem nya produkter varje månad. För håller med Johanna om att box-koncepten snarare säljer lyckan över att få hem nya produkter än innehållet.

  6. Sara
    on Jan 5th, 2019
    @ 5:08 pm

    Jag hade Glossybox när det var nytt. Det var kul att få ett överraskningspaket en gång i månaden, och en del produkter var ju användbara, men tyvärr återkom samma märken gång efter gång, och inte de med hög kvalitet. Och skräpprodukterna “smittar” de lite finare grejerna så att jag även ser dessa som låg status-märken.

  7. Lotta
    on Jan 8th, 2019
    @ 9:47 pm

    Har alldeles för känslig hud (bl a rosacea) för att kunna tillgodogöra mig boxar. Var intresserad av Sniph men inser att även där är jag för kräsen för att det ska funka. Om jag inte gillar en parfym så använder jag den inte och då är den månaden helt bortkastad…. Är dessutom tveksam till hur konceptet påverkar de enskilda parfymföretagen. Känns bättre att köpa ”sample-sets” direkt ifrån dessa om det är möjligt.

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen