Fifty Scents

Jag önskar att jag bar rött läppstift oftare.

Detta tänker jag på när jag tar på mig ännu en variant av Diors röda nummer 999. Den sägs vara den första röda Dior tillverkade och då för att matcha en röd klänning på den modevisningen 1947. Då hette den 9, senare kom den tillbaka som 99. I den moderna tappningen vi känner idag heter den 999 och finns som läppstift, flytande stift, balm och jag vet i hur många fler varianter. Högpigmenterad är den i alla fall och – skulle jag våga gissa – smickrande på allas läppar.
Det är en väldigt vacker röd som drar åt orange. Den är oerhört elegant och har ett eko av vintage över sig. Detta påminner mig om en sak en makeupartist sa till mig för många, många år sedan då jag var helt färsk på beautyplåtningar och skönhetsreportage. Hon sa att de stora modemärkena har helt olika definitioner av rött.

Det är helt sant! Chanels röda Pirate skiljer sig från Diors 999. Ytterligare en annan röd finns hos Armani. Till exempel.

Att Chanel och Dior har två ikoniska röda känns självklart. En länk till det förflutna som absoluta modekonstnärer och trendsättare. De måste ha ett rött läppstift, likväl som ett “signaturplagg”. Och där bör de såklart positionera sig – mot varandra.
Diors är elegant, typiskt 50-tal (new look!) i det lilla draget åt tomat och klarrött.

Pirate, däremot, drar åt blått. Stiftets stora appeal är att färgen sägs vara en kopia av samma nyans som Coco själv bar.
Makes sense. Christian Dior bar inte läppstift, där får man trycka på modekopplingen. Coco var modeikon i eget namn, det är såklart henne man vill ha i åtanke.

Armani har sitt 400 som också heter The Red. Storytellingen är att Giorgio själv tog med sig en perfekt röd ros till labbet och bad dem ta fram den exakta nyansen. Knappast sant men en bra story och, i vanlig ordning, ett bra sätt att skilja sig från de andra röda.

Jag måste verkligen börja bära rött läppstift oftare.

Etiketter None

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen