Fifty Scents

Häxan är den nya enhörningen

Minns ni enhörningshajpen? Glittrigt smink i regnbågspasteller, glittrig frapuccino på Starbuck‘s och glitter, glitter, glitter på Sephora.

Nu har häxan tagit över. Kolla bara hashtagen #witchesofinstagram

Inte bara är häxan på ingång i populärkulturen (Susperia, Sabrina, boken Kirke..) och inte bara på Starbuck’s (det slutliga beviset på att någonting är mainstream) där den kortlivade “witch’s brew” presenterades. Utan också i skönhetsvärlden.

Trenden i sig gissar jag är sprungen ur andra trender som olika dusts att ha i smoothien för att boosta glow, tanken på att skönheten finns i naturen (naturligt smink, äta skinboostande ingredienser), hela grejen med kristaller och the rise of astrologi.
Tror också att det sammanfaller med häxan som ny politisk och feministisk symbol. Vilken i sig grundar sig på systerskap och bilden av häxan som hotar samhällets strukturer, som är sexuell, som förhäxar män och så vidare.

Men detta är inte en trendspaning, det jag reagerar på är hur häxan så snabbt gått från denna typen av symbol till något att profitera på. Som t-shirts och stickers med FEMINIST-tryck på. Som Diors kritiserade 860-dollarströja med feministtryck.

En gång i tiden var H&M den sista utposten. Är man så gammal som jag är minns man när H&M sålde punkkläder, komplett med revor och säkerhetsnålar. Då visste man att en undergroundtrend var mainstream och därmed död. Numera går det så mycket snabbare än så. Knappt hinner en juicebar i Stockholm importera lite Moon dust så säljs förpaketerade häx-kit redan i butik.

Häxan som uttryck för nyfunnet systerskap i ett politiskt öandskap tycker jag är både viktig och intressant, den säger oss någonting. Även en ökad “naturligthetstrend”. Att då schabbla bort detta med att sälja häxsmink känns så sorgligt. Att “inre skönhet” ska översättas till magiska droppar, superbär, ögonskuggepaletter med gotisk font och elixir från Goop.

Etiketter None

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen