Fifty Scents

“Hållbart”

“Hållbarhet” betyder verkligen olika saker för olika företag. Och människor, för den delen.
En vanlig definition som jag kommit att irritera mig på är definitionen av hållbart som “gjort av bra kvalitet” och “något man vill äga och ha på sig länge”. Det borde inte vara definitionen av hållbarhet utan borde ju vara riktlinjer för all produktion, för alla varor?

Jag lyssnar på en presentation från KICKS om höstens, vinterns och vårens lanseringar. KICKS är inte på något sätt den största boven något drama, de ska inte pekas ut som sådana. Men de får stå som ett exempel på hur svårt det kan vara att förena tankar på hållbart samtidigt som man, de facto, jobbar utifrån en affäridé att kränga saker.

Det blir lite extra svårt för en skitstor aktör, vars affärsidé är att sälja kosmetik, att också hantera krav på hållbarhet. Därför att kosmetik är en miljöovänlig bransch. Den hanterar stora mängder plast, metall och blandmaterial. Produkterna görs oftast i fabrik, de transporteras långväga och mycket kan inte återvinnas (alltså en läppstiftshylsa kan inte alltid återvinnas för att den består av plast och metall, nagellack ska lämnas till miljöstation osv. Och då har jag inte ens nämnt produkterna i sig – som i regel börjar närma sig bäst-före-datum efter ett halvår).

KICKS har gjort satsningar, det ska verkligen sägas. Som att man kan lämna in kosmetiskt avfall i KICK-butiker. En jättebra idé (förutsatt att det tas om hand på bästa möjliga sätt). Man kan också välja klimatkompenserad frakt om man beställer online. Toppen.
Men till syvende och sist är det en paradox, två värden som är omöjliga att förena: hållbarhet och kommers.

Men under presentationen nämner man också att man förvärvat ytterligare ett budgetvarumärke med makeup i starka färger. Behövs det?
Man presenterar också kommande produkter som är liknande de som redan finns men med någon liten skillnad. “Alla vill inte ha volym av ett torrschampo så här kommer ett som är som det som redan finns men med mindre volym”.

Det är svårt. Samtidigt som det är lätt.

Det är lätt att förstå att en stor kedja köper in nya märken, håller sig relevanta, förnyar sig, lockar med nyheter. Det är inte svårt alls att förstå. Det är ju affärsidén, deras överlevnad.

Så hur ska man förena det med hållbarhetstanken? Genom att erkänna att det inte går kanske? Eller genom att göra precis vad man gjort – instifta kretslopp. Vad tycker ni?

Etiketter None

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen