Fifty Scents

Lusta och sukta

Men vad ÄÄÄÄR det med läppstift som lockar så? Jag har fler än jag kommer att använda upp under min livstid. En tredjedel är säkert en hälsofara vid det här laget, sannolikt för gamla för att användas säkert men jag har så svårt att skiljas från dem.

Nu är jag inte evolutionsbiolog men den enda analytiska förklaringen till läppstiftets universella och eviga appeal kommer därifrån. Röda läppar signalerar ungdom och hälsa vilket i sin tur signalerar till en partner att kvinnan är viril och kapabel till barnafödande.
Psykologin föreslår att de röda läpparna är en sexuell signal, liksom gorillahanens röda erigerade penis.

Men det duger inte som förklaring för mig. Inte till varför jag suktar och suktar efter nya stift.
Snarare tror jag längtan ligger i läppstiftets kulturella tradition. Bara coola tjejer har burit läppstift genom tiderna: femme falates, vampar, rebeller och suffragetter. Storhetstiden i Hollywood, då bar alla gudomliga filmsstjärnor rött läppstift: Veronica Lake, Marilyn Monroe, Audrey Hepburn och min favorit Rita Hayworth. Alla.
Jag tror också att lockelsen handlar om att läppstift är ett snabbt och enkelt (och elegant!) sätt att “göra om sig”, att gå från ofärdig till färdig (mentalt sett), att gå från naken till påklädd, från vardag till uppklädd.

Men det sagt…

…så suktar jag extra mycket efter läppstift från NARS kollektion Claudette just nu. Den är uppkallad efter François mamma och rör sig därför i retronyansernas sfär, som rött som drar åt orange och nude som verkligen drar åt beige. Läppstiften har dessutom fina namn, också de retroklingande som Sylvie, Ginette och Augustine. Döpta efter viktiga kvinnor i hans liv, som mamma och mor- och farmor.
NARS läppstift har två stora fördelar: de är doftfria och de är alltid perfekta i nyanserna. Ingenting gör mig så besviken som en fantastisk läppstiftnyans med imponerande formula – som doftar och smakar parfym (jag tittar väl främst mot YSL:s håll här).
NARS Audacious Lipstick (Sheer eller Matte). Ca 360 kr.

Hos Shiseido är det utan tvekan formulan som står ut. Utan tvekan. Deras läppstift är så eleganta, det är det enda ord som känns rätt. Sofistikerade. Krämiga och lätta på samma gång (hur?) och med en odefinierbar egenskap som gör att de blir ett med läpparna. De nya VisionAiry Gel Lipstick må ha ett klumpigt namn men de är precis motsatsen till klumpiga. De finns i 28 nyanser, de allra flesta rör sig kring det vi kallar nude, och de ska innehålla 20% vatten. Jag är osäker på om det är mycket eller jättemycket, men man stoltserar med att detta ger dem den lätta, lena känslan. Vad det är så funkar det. Underbara.
Shiseido VisionAiry Gel Lipstick. Ca 360 kr.

Jag kan tala om direkt vad det bästa med MAC Glow Play Lip Balm är. Färgen! Den är lagom skir, läpparna får färg men man märker inte ätt färgen är där. Det blir som en vacker, något mer intensiv version av egna läpparna. Glow Play ska vara ett läppbalsam, återfuktande och med jojoba, sheasmör och alla andra usual suspects. Är det primärt läppbalsam med fukt och smörj man är ute efter finns ju mer prisvärda varianter. Är det däremot en skir, diskret men vacker färg man vill ha är detta en kandidat. Smakar aningen, aningen vaxigt men inte så att det stör. Men den känslige (som jag) bör informeras.
MAC Glow Play Lip Balm. Ca 185 kr.

Slutligen måste jag tyvärr meddela att Gucci och Chanels läppstift är i toppklass. Svårslagna. Det är svårt att mäta sig med dem, trots allt. Det smärtar eftersom de är så höga i pris, Chanel i synnerhet. Guccis stift kostar 390 kr allihop, från täckande läppstift till mer skira lip balms. Guccis luktar lite irriterande ros initialt men det försvinner snabbt.

Men med dyra saker är man ofta mer försiktig, man är mer rädd om dem. Så blir det ju. Med Chanel och Gucci får man renommé på köpet och med Gucci enormt vackra hylsor som gärna får stå framme. Båda märkena är också generösa både i fråga om nyanser och finish (lip balms, matt finish, täckande…) och alla är utsökta.
Själv är jag ju oerhört svag för färgade lip balms eller läppstift med skir finish och där är Gucci och Chanel bäst. Tyvärr. Även om det tar emot att betala 420 kr för Chanel Les Beige Lip Balm.
Men kanske är det vad man behöver i sitt påskägg för att ta vidare, bra och långsiktiga beslut i sitt liv? Någonstans – och detta är väl ett ämne för evolutionsbiologerna och kulturantropologerna (och framtida reklamare) – känner jag mig mer kapabel, mogen och självsäker med läppstift på. Så kanske finns en idé i att investera 420 kronor i någonting som sedan får mig att agera mognare i övriga köpbeslut. Men jag kan lika gärna också använda detta som ett svepskäl. Den mänskliga fåfängan är trots allt stark och oresonlig.

Etiketter None

En kommentar till “Lusta och sukta”

  1. Victoria
    on Aug 29th, 2021
    @ 10:13 am

    Sökte mig omedvetet in här för att, tror jag, motivera mina senaste köp (ett från Hermès och ett från TomFord) med fler argument än att “jag är värd kvalitet och tjänar egna pengar” och det är ju ändå högst mer rimligt med ett läppstift för, eh, 750 spänn i orange liten låda än 30 papp för en väska? Eller va fan jag vet inte men jag njuter. Och köper träningskläder bara på rea som balans.

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen