Fifty Scents

Ett potpurri av nyheter

Det rör på sig, det händer saker. Vissa grejer vill man kommentera, andra himlar man på ögonen åt. Så här kommer nu en slags Ekot-sammanfattning av det senaste.

1. Paula’s Choice säljs till Unilever. Å ena sidan mer muskler, mer pengar, mer sträckvidd. Nu kommer produkterna säkert hamna i butiker (gissar Åhlénskategorin) och inte bara online. Å andra sidan kommer nog kraven på fler nyheter, snabbare lanseringar att öka. Det måste inte bli så men se till exempel på Drunk Elephant och Byredo. Sedan de såldes till stora bolag så har de spottat ur sig produkter med rasande fart. Och i fallet med sistnämnda märke så har bristande kvalitet blivit en följd.

2. “Even Jessica Alba deals with imposter syndrome”. Artikeln handlar om att hon ibland tappar tron på sig själv som entreprenör. Som sådan har hon, under Honest Beauty, släppt 99 olika produkter. Det är ingen liten kollektion. Men jag himlar ändå med ögonen när jag läser den, men troligtvis är jag väl bara trött på clean beauty och på celebs som ska lansera skönhetsgrejer. Så trött, så trött. Läste nu senast att Kate Hudson (som de senaste åren krängt keffa träningskläder i miljö-ovänliga material genom en affärsmodell som går ut på att man binder upp sig på två köp i månaden och sedan är det jättesvårt att gå ut) ska lansera ett nytt clean beauty-märke med sin mamma Goldie Hawn. Älskar Goldie Hawn men folk måste sluta nu. Speciellt ironiskt blir deras clean beauty-commitment när de slagit sig ihop med, och i flera år prisat, La Mer. Inte mycket clean beauty där.
Selena Gomez, Lady Gaga, Priyanka Chopra Jonas, Taraji P. Henson, Gabrielle Union, Tracee Ellis Ross har alla olika skönhetsgrejer. Orkar inte. Och lilla, söta Millie Bobbie Brown från Stranger Things.
Orkar ni höra vilka fler? Knappt så att jag själv gör det. Madonna, givetvis. Venus Williams, Camila Coelho, Cardi B, Lauren Conrad, Issa Rae. Och så de ännu mer namnkunniga: Pharrell Williams, Kristen Bell, Carmen Electra, Alicia Keys och – detta är lika logiskt som onödigt – Dolly Parton.
Så förlåt Jessica Alba, att jag buntar ihop dig så här. Du är säkert en superbra businesskvinna. Tycker nog fler inom skönhetsbranschen ska lida av “imposter syndrom” än vad de verkar göra.

3. La Perla, alltså underklädesmärket, lanserar inte bara parfym utan också kroppsprodukter och makeup. Nu när alla större, fetare smyckestillverkare (Van Cleef & Arpels, Tiffany’s, Bvlgari…) etablerat sig på parfymmarknaden för länge sedan är det dags för de exklusiva, svindyra underklädesmärkena att ta sig in på skönhetmarknaden nu? Victoria’s Secret banade kanske vägen.

Etiketter None

2 kommentarer till “Ett potpurri av nyheter”

  1. Tove
    on Jul 5th, 2021
    @ 9:02 pm

    Haha! Tack för lite skratt och rapport om unilever. Visste ej att byredo hade blivit köpta av dem.

  2. Caroline Hainer
    on Jul 6th, 2021
    @ 10:07 am

    Jag var lite otydlig där när jag bara skrev att de blivit köpta av “stora bolag”. Byredo ägs av Coty och Drunk Elephant av Shiseido.

Kommentera

© 2010 Fifty Scents | Om Fifty scents

Bloggportalen